За результатами громадського моніторингу, проведеного до третьої річниці дії закону про заборону куріння у закладах ресторанного господарства (16 грудня 2015р.), 16% закладів порушують цей закон. Відповідно до моніторингу, попереднього року цей показник дорівнював 11%. Щоб зупинити таку негативну тенденцію, потрібні активні дії з боку споживачів. Тому до Всесвітнього дня захисту прав споживачів, який щороку відзначається 15 березня, громадськість розпочинає інформаційну кампанію щодо інструментів захисту споживчих прав, у першу чергу права на повітря без тютюнового диму.
Дієвим засобом захисту споживчих прав є написання скарг на заклади-порушники до Державної інспекції з питань захисту прав споживачів.
«Ми надаємо набір інструментів, якими можна скористатися, щоби поскаржитися і ліквідувати порушення. Такі навички необхідні для будь-якого громадянина, оскільки вони є універсальними і стосуються будь-якої іншої теми захисту прав споживачів. Це є механізм співпраці громадянина з державою», – говорить про ініціативу Андрій Скіпальський, голова правління ГО «Життя», керівник проекту «Український центр контролю над тютюном».
Деяке погіршення виконання антитютюнового законодавства пов’язане в першу чергу із тривалим мораторієм на перевірки бізнесу, який діяв з серпня 2014 року по 1 липня 2015 року. Наразі Державна інспекція із питань захисту прав споживачів відновила свою роботу і знаходиться на стадії реформування. Головною особливістю роботи інспекції на даний момент є залежність від активності громадян, адже у зв’язку із реформою контролюючих органів, у даний час більшість перевірок здійснюються за зверненнями громадян.
Зокрема, за 2015 р. Держспоживінспекція перевірила 69 суб’єктів господарювання щодо дотримання ними антитютюнового законодавства, порушення були встановлені у 34,8% випадків. 88,9% порушень – це розміщення попільничок або куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства. Держспоживінспекція оштрафувала порушників на 62 тис. грн, із них сплачено до Держбюджету 45,1 тис. грн.
Крім того, у 2015 р. територіальні органи Держспоживінспекції розглянули 38 скарг від споживачів стосовно виконання антитютюнового законодавства.
Ці показники є набагато нижчими, ніж у попередні роки, що пояснюється дією мораторію на перевірки бізнесу, скороченням персоналу та фінансування Держспоживінспекції. Для порівняння, у 2013 році було перевірено 2,6 тис. закладів на предмет дотримання антитютюнового законодавства, а в наслідок порушення до Держбюджуту сплатили 331,4 тис. грн.
«Саме перевірки за зверненням громадян мають найвищу ефективність. Так, ефективність перевірок кафе, барів, ресторанів за зверненнями громадян складає більше 70%» – зазначає Олег Кобельков, начальник відділу управління захисту прав споживачів та реклами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.
В результаті реформи державного нагляду, Кабінет Міністрів України своєю постановою утворив Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів через реорганізацію шляхом перетворення Державної ветеринарної та Фіто санітарної служби і приєднання до Служби, що утворюється, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів і Державної санітарно-епідеміологічної служби. Відповідно до затвердженої структури нової служби, створюється окремий департамент контролю над тютюном та рекламою, який буде контролювати дотримання антитютюнового законодавства.
«Це відлуння і сподівання громадськості, і це результат тієї активності громадських організацій, громадян і їхньої великої уваги до здоров’я свого і своїх дітей» – зазначив пан Кобельков.
Експерти з контролю над тютюном закликають хмельничан не травитися тютюновим димом, а захищати своє право на чисте повітря.
Що необхідно зробити?
По-перше, вимагайте книгу скарг, і записуйте в неї свою пропозицію або скаргу на те, що у приміщенні курять. Книга скарг є офіційним документом, але вона не є підставою для накладання штрафу. Через книгу скарг можна домогтися спілкування з адміністрацією.
По-друге, напишіть скаргу у контролюючі органи, зараз це Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів, у майбутньому вона буде мати іншу назву, але суть її діяльності не зміниться.
Нещодавно було надано можливість споживачам подавати скарги в електронному форматі, і скарга, надіслана з комп’ютера або мобільного, має таку ж юридичну силу, як і паперовий документ. Це нововведення значно полегшує комунікацію споживачів, клієнтів і контролюючих органів. Тобто звернутися до контролюючих органів зі скаргою можна такими шляхами:
-
подати електронну скаргу до Державної служби з питань захисту прав споживачів на веб-сайті www.dsiu.gov.ua/feedback у розділі «Віртуальна приймальня»;
-
надіслати скаргу на електронну адресу Державної служби з питань захисту прав споживачів: dsiu@dsiu.gov.ua ;
-
надіслати скаргу поштою на адресу: 03680 м. Київ-150, вул. Горького, 174.
У тексті скарги необхідно вказати юридичну особу, юридичну та фактичну адресу суб’єкта господарювання. Без зазначення цієї інформації Вашу скаргу не задовольнять. Ця інформація є у фіскальному чеку й у книзі скарг та пропозицій, що міститься у куточку споживача закладу та має бути надана на вимогу клієнта.
Законодавство про заборону куріння в закладах харчування ресторанного господарства діє в Україні вже три роки. Не курити в ресторані вже стало соціальною нормою, яка позитивно сприймається і курцями, і некурцями. Проте є заклади, які порушують закон. Із метою звернути увагу громадян до цієї проблеми активісти ГО «Життя» створити короткий відеоролик, який показує абсурдність куріння у приміщеннях.
( https://www.youtube.com/watch?v=FfUPt8xH3dM )
Довідка
16 грудня 2012 року набули чинності зміни до Закону України № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», який повністю заборонив куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів у приміщення закладів ресторанного господарства.
Упродовж листопада 2015 року волонтери Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» та Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів” здійснили 4-й моніторинг та відвідали більше 700 закладів громадського харчування у 17 містах України. Загальні результати моніторингу показали, що законодавство про заборону куріння виконує 84% кафе, барів та ресторанів.
За даними Державної служби статистики, поширеність куріння у 2014 році зменшилася, порівняно із 2012 роком, на 4%, і складала 20,9%.
Контактна особа:
Аліса Тимченко
063 864 30 62, 044 278 48 95
alisa.timchenko.kk@gmail.com